«محاصرة انسان توسط شیطان از چهار طرف»
آیه «ثم
لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم»
بیان
نقشه و کارهاى شیطان است، مى گوید: ناگهان بندگان تو را از چهار طرف محاصره مى کنم تا
از راهت بدر برم. و چون راه خدا امرى است معنوى ناگزیر مقصود از جهات چهارگانه نیز
جهات معنوى خواهد بود نه جهات حسى.
از آیات:
۱. «یعدهم
و یمنیهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا»
۲. «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاء»
۳. «و لاتتبعوا خطوات
الشیطان»
۴. «الشیطان یعد کم الفقر و یامرکم
بالفحشاء»
نیز مى
توان در این باره چیزهایى فهمید، و از آن استفاده کرد که
۱. مقصود از «من
بین ایدیهم - جلو رویشان» حوادثىاست که در زندگى براى آدمى پیش مى آید، حوادثى که خوشایند و مطابق آمال و آرزوهاى
او یا ناگوار و مایه کدورت عیش او است؛ چون ابلیس در هر دو حال کار خود را مى
کند.
۲. و مراد از «خلف - پشت سر» اولادو اعقاب او است؛ چون انسان نسبت به آینده اولادش نیز آمال و آرزوها دارد، و
درباره آنها از پاره اى مکاره مى اندیشد. آرى، انسان بقا و سعادت اولاد را بقاء و
سعادت خود مى داند، از خوشبختى آنان خوشنود و از ناراحتى شان مکدر و متاءلم مى
شود. انسان هر چه از حلال و حرام دارد همه را براى اولاد خود مى خواهد و تا بتواند
آتیه آنان را تاءمین نموده، و چه بسا خود را در این راه به هلاکت مى اندازد.
۳. و مقصود از سمت راست که سمت مبارک و نیرومند آدمى
است سعادت و دین او است. و آمدن شیطان از دست راست به
این معنا است که وى آدمى را از راه دیندارى بى دین مى کند، و او را در بعضى از
امور دینى وادار به افراط نموده به چیزهایى که خداوند از آدمى نخواسته تکلیف مى
کند. و این همان ضلالتى است که خداوند آن را «اتباع
خطوات الشیطان» نام
نهاده است.
۴. و منظور از سمت
چپ بى
دینى مى باشد، به این معنا که فحشا و منکرات را در نظر آدمى جلوه داده وى را به
ارتکاب معاصى و آلودگى به گناهان و پیروى هواى نفس و شهوات وادار مى سازد.
«تفسیر المیزان علامه طباطبایی/ در ذیل تفسیر آیه ۱۷ سوره اعراف»
تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق...
ما را در سایت تجربه ای شخصی از عبور از پل معلق دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : ojeparvaz40 بازدید : 224 تاريخ : شنبه 25 خرداد 1398 ساعت: 9:38